• Tři měsíce proměny školy – jak se ZŠ Hostivice stává moderní, bezpečnou a kvalitní školou pro dnešní děti
      • Tři měsíce proměny školy – jak se ZŠ Hostivice stává moderní, bezpečnou a kvalitní školou pro dnešní děti

      • 01.12.2025 22:35
      • Naše práce vychází z dlouhodobé vize, která stojí na třech pilířích:

        > moderní a smysluplná výuka,
        > bezpečné a respektující prostředí
        > profesionalita pedagogického týmu
        .

        Každý krok, který činíme, tuto vizi naplňuje.
      • Vážení rodiče, milí přátelé školy,

        od začátku školního roku uplynuly tři měsíce intenzivní práce. Ráda bych Vám přiblížila, co všechno se nám podařilo a jak společně měníme Základní školu Hostivice v moderní instituci, která odpovídá potřebám dnešních dětí.

         

        1. Nový ŠVP: moderní výuka, která má smysl a děti baví

        Od září učíme naplno podle nového školního vzdělávacího programu, vytvořeného na základě revidovaného RVP ZV a Strategie 2030+.
        Výuka je nyní:

        • aktivní

        Děti pracují ve skupinách, diskutují, tvoří, přemýšlejí, hledají řešení.

        • integrovaná

        Propojujeme učivo napříč předměty — tak, jak to funguje v reálném světě.

        • kompetenční

        Kromě vědomostí rozvíjíme spolupráci, argumentaci, kritické myšlení a kreativitu.

        • projektová

        Děti pracují na krátkodobých i dlouhodobých projektech, které jim dávají možnost učit se v souvislostech.

        • založená na wellbeingu

        Wellbeingové hodiny nahradily tradiční třídnické, a učitelé s dětmi systematicky pracují na vztazích, komunikaci, emocích a bezpečném klimatu.

         

        2. Diferencované hodiny – rozhodnutí, které se potvrdilo jako správné

        Letos jsme poprvé na 1. i 2. stupni zavedli diferencované vyučování, tedy systém, kdy:

        • v některých předmětech děti pracují v menších skupinách,

        • úkoly jsou přizpůsobeny jejich úrovni,

        • učitelé mohou lépe reagovat na individuální potřeby,

        • děti zažívají pocit úspěchu, tempa i výzvy.

        Po třech měsících můžeme říci, že šlo o vynikající krok:

        • děti pracují s větší chutí,

        • učitelé mají lepší prostor pro individuální vedení,

        • žáci s podporou dosahují viditelného pokroku,

        • talentované děti dostávají náročnější úkoly,

        • klima ve třídách se zlepšilo.

        Diferenciace dává výuce smysl — odpovídá skutečným potřebám dětí.

         

        3. Modernizace školy: prostředí, pomůcky, technologie

        Za poslední tři měsíce jsme:

        - doplnili další pomůcky do všech tříd

        manipulační materiály, techniku, vědecké sady, jazykové pomůcky, robotiku, stavebnice, pracovní materiály.

        - posílili digitalizaci

        nové notebooky, tablety, interaktivní technika, softwarové licence, bezpečnostní nastavení, školní systémy.

        - modernizovali učebny

        úprava prostor podle potřeb výuky, doplnění nábytku, estetizace tříd, relaxační a komunitní zóny.

        - inovovali odborné učebny

        jazykové, přírodovědné, pracovní činnosti, IT, výtvarné a hudební.

        Moderní škola musí mít moderní prostředí — proto do něj systematicky investujeme.

         

        4. Tři vzdělávací programy: sportovní, studijní, bilingvní

        Sportovní program

        1. až 6. ročník — více hodin TV, specializované sportovní bloky, technika pohybu, kondice, zdravý životní styl.

        Studijní program

        Rozšířená výuka angličtiny, práce s rodilými mluvčími, náročnější akademické dovednosti.

        Bilingvní výuka

        Tandemová forma výuky, CLIL, konverzace, intenzivní jazyková praxe.

        Děti si mohou najít cestu podle svých zájmů a talentu.

         

        5. Volitelné předměty – rozvoj zájmu, talentu i identity

        Pro 2. stupeň jsme otevřeli širokou škálu volitelných předmětů:

        • anglická konverzace

        • CLIL

        • anglické doučování

        • sportovní hry

        • pohyb a zdraví

        • řemeslné činnosti

        • mediální tvorba

        • digitální technologie

        • základy žurnalistiky

        • přípravy k PZ ....

         

        Pro 1. stupeň jsme zavedli volitelné předměty, kterými se děti mohou profilovat:

        • anglická konverzace

        • logická matematika

        • čtenářská gramotnost

        • digitální tvorba

        • umělecké a řemeslné činnosti

        • příprava k PZ ....

        Volitelné předměty učí děti rozhodovat se, převzít odpovědnost a rozvíjet to, co je baví.

         

        6. Projekty a tvorba dětí – kreativita v praxi

        Za tři měsíce vzniklo obrovské množství projektů:

        Děti tvoří, prezentují, spolupracují — a to se odráží v jejich dovednostech i sebevědomí.

        Učitelé vytváří třídní i ročníkové projektové dny, učí v tandemu, účastní se celoškolních projektů.

         

        7. Jsme modelová škola NPI a pilotní škola Edoko

        Letos jsme byli vybráni jako:

        Modelová škola NPI

        Spolupracujeme na ověřování změn revidovaného RVP ZV, sdílíme zkušenosti s dalšími školami a poskytujeme odbornou podporu.

        Pilotní škola portfoliového hodnocení Edoko

        Spolupracujeme na zavádění moderního způsobu hodnocení žáků, který:

        • podporuje sebereflexi,

        • rozvíjí dovednosti,

        • dává prostor individualitě,

        • přináší srozumitelnější zpětnou vazbu.

        To nás posouvá mezi progresivní školy ČR.

         

        8. DVPP a profesní růst – učitelé se učí stejně jako děti

        Všichni zaměstnanci školy se aktivně vzdělávají:

        • moderní metody výuky,

        • práce s dětmi se specifickými potřebami,

        • digitální kompetence,

        • prevence a wellbeing,

        • metodická spolupráce,

        • bezpečnost.

        Učitelé pracují na společném plánování, sdílení materiálů a na sjednocování postupů tak, aby výuka byla kvalitní ve všech třídách.

        Profesní růst je trvalou součástí našeho rozvoje.

         

        9. Spolupráce, podpora, kultura školy

        Vyváříme prostředí, ve kterém se lidé:

        • podporují,

        • spolupracují,

        • sdílí,

        • učí se od sebe,

        • respektují své role.

        Podpora vedení školy je systematická, odborná a koncepční.
        Poskytujeme podmínky k tomu, aby pedagogičtí pracovníci mohli profesně růst a děti vnímaly bezpečí a respekt.

         

        10. Komunikace a spolupráce s rodiči – transparentnost a partnerství

        Stále posilujeme spolupráci a komunikaci:

        • pravidelné blogy a články,

        • komunikaci přes EduPage,

        • otevřenost vedení školy,

        • setkání s rodiči,

        • sdílení koncepce školy,

        • přípravu Rodičovského parlamentu.

        Chceme, aby rodiče věděli, co děláme a proč to děláme.

         

        11. Komunitní akce – propojení školy a rodin

        Nejbližší akce:

        • Rodiče vítáni 

        > Den otevřených dveří

        4. 12. od 10:00

        > Tvoření adventních věnců

        4. 12. od 17:00

        Tyto akce propojují školu, rodiny a naši komunitu.

         

        Od května 2023 a nyní za poslední tři měsíce jsme udělali ohromný kus práce.
        Děkuji všem zaměstnancům za jejich obrovské pracovní nasazení.

        Děkuji rodičům za podporu, důvěru a respekt.
        Děkuji dětem — za jejich radost, zájem a chuť učit se.

        Každým dnem dokazujeme, že ZŠ Hostivice je školou:

        • moderní,

        • inovativní,

        • bezpečnou,

        • transparentní,

        • zaměřenou na dítě, kvalitu a budoucnost.

         

        S úctou,
        Mgr. Michaela Rosenkranzová
        ředitelka Základní školy Hostivice

      • Zpět na seznam článků
    zatím žádné údaje

      • Přihlášení